EIK P14

P15 Division 2

  • Blogg
  • Träningar & Matcher
  • Serie info

Individuell träning

I och med att lagträningen är pausad på obestämd tid så bör vi göra så gott vi kan för att upprätthålla konditionen. Här får ni exempel på två träningspass att utföra under inkommande två veckor, och försök att dela upp dessa med minst en-två dagar vila mellan. Det vill säga att ni utför båda passen en gång per vecka. Begränsa dock inte er fysiska aktivitet till dessa pass, utan fortsätt att röra på er varje dag. Tänk på att dessa pass är tunga och bör endast utföras när ni känner er tillräckligt friska. Båda passen går att anpassa vid behov.

Pass 1: Intervaller
Uppvärmning: Lätt jogg 10-15 minuter. Inkludera gärna olika rörlighetsmoment i samband med joggningen för att få igång hela kroppen.(t.ex snurra på armar/höga knän/sparka framåt osv.) Efter att ni känner att kroppen är uppvärmd så är det dags för intervaller. Börja med 4 korta intervaller, där hastigheterna motsvarar 60/70/80/90 procent av din maximala hastighet. Fördelningen under dessa intervaller är 5 sekunder löpning/30 sekunder aktiv vila (vilket innebär att jogga väldigt sakta, inte stå still eller gå). Efter sista uppvärmningsintervallen, gå 2-3 minuter.
Huvudmoment:
Intervallerna är fördelade av 5 sekunder maximal löpning och 30 sekunder aktiv vila. Utför 5 intervaller, vilket tar ungefär 3 minuter. Jogga/gå därefter i en bekväm hastighet i ungefär 3 minuter och upprepa detta ytterligare två gånger. Detta betyder att ni kör tre varv totalt med intervaller med två återhämtande jogg mellan, vilket tar ungefär 15 minuter att genomföra. Efter att alla intervaller är avklarade så avslutas träningspasset med en 10 minuters lätt jogg. Total träningstid = 45 minuter.

Pass 2: Kondition
Uppvärmning:Valfri aktivitet i 10 minuter för att få igång kroppen (löpning/cykling/hopprep osv) följt av 5 minuter rörlighet.
Huvudmoment: Tanken är utföra olika övningar med egen kroppsvikt i 10 minuter med 3 minuters vila efteråt totalt tre gånger, vilket betyder 30 minuter jobb. Jobba med en övning i 30 sekunder och gå därefter vidare till nästa övning utan vila. När ni är klara med sista övningen börjar ni direkt med första igen. Efter 10 minuter vilar ni i 3 minuter. Här kan ni själva välja belastning, men tänk på att muskelgrupperna får vila ganska länge i och med att olika övningar belastar olika muskelgrupper. Inkludera minst en övning för ben/rygg/mage/armar. Det vill säga 4-6 olika övningar att rotera mellan i 10 minuter. Byt gärna övningar mellan perioderna.

Exempel på träningspass:
intervall 1:                                      Intervall 2:                                                Intervall 3:
30 sek utfallssteg                     30 sek grodhopp                                    30 sek dynamisk planka
30 sek situps                              30 sek pushups                                      30 sek utfallssteg åt sida
30 sek burpees                          30 sek utfallssteg                                   30 sek benlyft
30 sek rygglyft                          30 sek bålrotation                                  30 sek sidoplanka
30 sek planka                                                                                                30 sek burpees

Avsluta träningspasset med 5-10 minuter av valfria rörlighetsövningar. Vid brist på fantasi när det gäller kroppsövningar och rörlighetsövningar så finns det många bra förslag på youtube. Total träningstid = ungefär 1 timme.

Vi kör så klart fotbollsteknik också. 

Palloliittos tips på övningar (mitt rekord på scrabbchallenge är 32)

FRJ: s tips

Verksamheten pausas

Enligt givna direktiv pausas verksamheten till och med 5.4.

Inga gemensamma samlingar

Styrelsen

Junioravslutning

Traditionsenlig junioravslutning vid Överesse skola 5.10 kl. 10:00. Pris och gris utlovas.

Väl mötta spelare och föräldrar.

 

Träningar / Matcher

  • Dag Datum Tid Typ Övrig Info Plats
    tis 7/04 18:00 - 20:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tor 9/04 15:30 - 17:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tis 14/04 18:00 - 20:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tor 16/04 15:30 - 17:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tis 21/04 18:00 - 20:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tor 23/04 15:30 - 17:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tis 28/04 18:00 - 20:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tor 30/04 15:30 - 17:00 Träning P15( -05/-06) Esse Elektrokraft Arena
    tor 30/04 18:00 - 20:30 P15 Sepsi-78 – EIK vit Bortamatch
    ons 6/05 19:00 - 20:30 P15 EIK vit -VPS Överesse bollplan
    tor 7/05 19:00 - 20:30 P15 EIK blå – FC-92 YJ Överesse bollplan
    tis 12/05 19:00 - 20:30 P15 EIK vit – Närpes Kraft Överesse bollplan
    sön 17/05 17:00 - 20:30 P15 WFA – EIK blå Bortamatch
    tis 19/05 19:30 - 21:00 P15 Närpes Kraft – EIK blå Bortamatch
    ons 20/05 18:30 - 20:30 P15 Virkiä – EIK vit Bortamatch
    ons 27/05 19:00 - 20:30 P15 EIK vit – FF Jaro vit Överesse bollplan
    tor 28/05 19:00 - 20:30 P15 EIK blå – Karhu Tepa Överesse bollplan

    Matchprogram

    Datum Kl. Plan Hemma Borta Resultat
     
    EIK P14
    Lag Ma O V F GM P

    Spelare :
    Enqvist Filip
    Vikström Rudi
    Gunell Isak
    Ventin Lukas
    Sundström Jim
    Häggman Fred
    Sundqvist Jesper
    Holmborg Oliver
    Nybacka Ville
    Sulkakoski Hannes
    Häggblom David
    Smeds Leo
    Chrinovic Wakuteka

    Tränare :
    Rasmus Vikström
    Peter Hjulfors

    Lagledare :
    Lena Enqvist

    Kontaktperson :
    Lena Enqvist
    Stäng meny